Persediaan Menjelajahi Bumi Eropah (PART 3)

Assalamu'alaikum.

Sabajap bagi aku habis tulis pasal persediaan ke Eropah ni. Last chapter untuk entry persediaan ke Eropah. Lepas tu akan menyusul lah entry-entry yang penuh gambar warna warni kitorang di Eropah. Kekeke. Kasik settle persediaan yang besaq-besaq dulu dan jom kita start cerita pasal persediaan yang kecil-kecil yang mungkin senang untuk kita terlepas pandang.


|07|  SIMCARD

Aku beli simcard dari operator 'THREE' dari https://hello1010.my/ sebab lebih jimat dari aku beli di London. Lagi pun dorang akan pos terus ke rumah so sebaik je aku touch down Heathrow Airport, London, aku dah boleh guna simkad ni. Aku beli 2 keping sebab takut tak cukup kalau beli sekeping je lagipun ayah aku addicted guna Internet. Hehe. Harga untuk 2 keping simcard tu adalah sebanyak RM244.40 untuk unlimited data dan boleh call berapa ratus minit tah. Check la detail dekat website aku bagi tu. In fact, dekat hello1010.my tu korang boleh beli simcard for any countries yang korang nak gi. Really recommended!

Ni simkad yang aku beli. Aku guna line THREE. Memang berbaloi, speed laju, dapat merata Internet walaupun sampai ke hujung kampung walaupun dekat info masa beli tu, depa tulis coverage 2G.


Notakaki:
Aku guna sekeping je simcard tu sebab ayah aku laju on roaming dia. Dia tak sabar bila aku suruh tunggu aku settlekan isu kereta sewa. Akibatkan beribu dia kena bayar bil telefon Digi. Orang dah pesan, degil. Please lah korang jangan roaming. Memang undang bala je. #donekecamayahsendiri #hahahaha Anyway, sekeping simcard tu memang cukup untuk gunapakai for 2 weeks di Europe. Aku pakai youtube, upload gambar, whatsapp, Google, Waze semua memang tak habis-habis.

|08|  TRAVEL INSURANCE

Aku ambil AXA Insurance dan total dalam RM336 untuk 4 orang. Makanya seorang dalam RM84 untuk cover perjalanan kami sepanjang 2 minggu. Aku tak nak recommend AXA Insurance ni sebab dulu ada kes agent dia hina agama Islam so aku nak seru siapa-siapa yang baca blog aku, please boycott AXA Insurance. Tak paham pasaipa nak bitter dengan agama orang lain.

Lagipun ada isu dengan beg adik aku. Beg adik aku delay sampai ke Amsterdam selama 3-4 hari tapi maksimum AXA bagi claim adalah RM800 je. Better ambil ETIQA yang bagi claim ikut berapa hari luggage tu delay. Lepas ni any overseas trip, aku akan ambil ETIQA 360 tu. Lagipun patuh syariah katanyer. Hehe.

|09|  TRAVEL ADAPTER

Of course aku tak lupa. Wajib bawak ni okay? Tapi dekat London aku tak pakai pun sebab plug dia sama macam plug di Malaysia. Tapi di Netherlands, Germany dan Switzerland, lain plug point dia. So better jangan lupa bawak travel adapter okay? Kalau lupa bawak, beli je dekat sana cuma harga tak pasti berapa. Hehe.

Plug point di Amsterdam dan Germany. Gambar ihsan Google.
Plug point di Switzerland. Gambar ihsan Google.


|10|  TUKAR DUIT

Haaa...ni soalan paling glamour orang tanya bila nak travel oversea. 'Berapa kau tukar weh?'. Paham.. sebab kita tak boleh nak bajet kan berapa kita nak guna. Macam trip aku ni, aku tukar duit RM ke tiga currency iaitu Pound Sterling (£) , Euro Dollar (€) dan Swss Franc (CHF). Untuk setiap currency, aku bajet-bajet sehari dalam £100 - €100- CHF100. Itu cara aku kira untuk tukar cash sebab ramai cadangkan pakai credit card je sebab lebih mudah dari nak bawak cash banyak-banyak.
  • London - 4 malam = £400
  • Amsterdam , Belgium & Germany - 5 malam =  €400
  • Switzerland - 5 malam = CHF400
Untuk Euro Dollar dan CHF aku tukar sama angka je dengan Pound Sterling sebab senang kira. Untuk Pound Sterling memang duit ada lebih. Untuk Euro dan CHF memang habis digunakan dekat sana. Memang ngam-ngam je.


Contoh duit Pound Sterling. Aku ambil dari Google.


Contoh duit Euro Dollar. Besar-besar  saiz duit dorang ni. Ni pun aku ambil dari Google.

Duit Swiss Franc (CHF) adalah duit paling cantik aku pernah tengok. Colorful. Tak sempat ambil gambar. Hehe. Aku memang tak simpan duit-duit negara luar ni. Semua kasik habiskan je.

|11|  PASSPORT/VISA

Aku just nak ingatkan je. Make sure passport korang tak tamat tempoh untuk 6 bulan dari tarikh semasa korang berada di luar negara. Malaysian, please jangan buat benda pelik-pelik seperti kerja di luar negara tanpa visa kerja yang sah. Untuk rakyat Malaysia yang nak melancong ke UK-Netherlands-Belgium-Germany-Switzerland-Liechtenstein macam kitorang, tak perlu apply visa.

|12|  LESEN MEMANDU ANTARABANGSA

Aku dan ayah buat sorang satu Lesen Memandu Antarabangsa (IDP) ni sebab serik dengan kejadian di Jeju dulu. So total hangus RM300 untuk 2 lesen. Untuk rakyat Malaysia, tak perlu buat pun IDP ni kalau nak memandu di Eropah tapi back-up plan je. Just in case dorang mintak. Takde lah berterabur plan kita kan?

|13|  MAKANAN

Bila kita travel ke negara-negara bukan Islam ni, makanan halal tu ada je tapi mostly adalah kebab. Pilih je nak kebab Turki, kebab Syria, kebab Libya, semua ada. Tapi jenuh lah nak makan kebab je sampai berminggu. So selalu aku memang bawak makanan dalam tin atau yang dah siap masak atau yang mudah bawak dan ringan. Trip sebelum ni selalu bawak Brahim tapi dah nak muntah makan Brahim. Hehe. Lagipun kitorang ke Eropah masa bulan Ramadhan so kalau boleh nak masak dan makan yang sempurna lah. 

Tapi dalam masa yang sama aku tak nak serabut fikir pasal makanan apa nak bawak sebab aku plan memang nak makan dekat luar je atau beli je barang basah dekat sana. Tapi untuk trip ni, aku bawak beberapa benda:


  • Beras. Hihi. Tapi beras kami habis masa dekat Switzerland so aku beli je beras basmathi dekat sana. Mahai tapi still affordable bagi aku.
  • 1 kg Daging Dendeng by Faliza Rich Enterprise. Menu wajib aku bawak kalau ke luar negara. 
  • Sardin Viral. Aku beli dekat kawan aku.
  • Ikan bilis crunchy pun aku beli dekat kawan aku.
  • Kek dan biskut raya sebab nak raya sana kan. Hehe.
Sardin ni sedap cuma dia mudah hancur sikit. Tapi aku suka yang ada cili tu. Terasa kepedasan dia. Makan pulak dengan nasi panas-panas. Perghhhhh~

Krispy Bilis yang memang rangup. Pedas jugak ni. Aku suka sebab dia kering so takdelah nak tertumpah minyak  dalam beg ke apa.

Daging dendeng yang tahan lama. Boleh contact +60 17-451 9541 kalau nak order.


Ermmm..what else? Aku rasa itu je dulu kot persediaan kitorang menjelajahi bumi Eropah. Complicated sikit bab transportation tu lah tapi bila dah buat, memang mudah je. Cuma untuk pertama kali ke Eropah macam aku ni, gelabah biawak sikit. Hehe.


Sekian.


Notakaki:

Masa nak pergi tu, luggage kosong lagi. Balik tu yang hazab sebab luggage dah beranak pinak. Dan untuk pakaian, kalau pergi musim panas macam kitorang, tolong spare 1 sweater sebab cuaca di Europe tak dapat di jangka. Sejuk wehhhh tetiba. Nasib dekat London banyak barang murah. Bolehlah memborong. Hihi.


Xoxo,


Share:

6 comments:

  1. Replies
    1. Hahahaha. Gambar byk dalam phone. Malas nak transfer sampai sekarang tak tulis lagi. Dah lebih dua tahun. Doakan mood menulis kembali.

      Delete
  2. Assalam. Nak tanya… parking kat netherland n switzerland senang tak. Apa pun enjoy baca. Tak ada ke part 4….. tqsm.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam. Thanks sudi baca blog tak seberapa ni. Parking di Netherland & Switzerland senang je. Ada banyak jugak yang free. Kalau bayar pun, adalah dalam CHF 1-3. Di Netherland pun sama je. So far tak pernah kena parking mahal giler mcm yang awk mungkin jumpa dkt blog lain. Part 4 ada tapi malas gila nak menulis sekarang. Mood lemau😂

      Delete
  3. Anonymous17.12.22

    Thanks for the sharing info.

    ReplyDelete