Day 04: (Part 1) Albany, Western Australia.

Assalamu'alaikum.

22|07|2015 Rabu. Semalam kan kitorang sampai Albany dah malam, so memang tak nampak apa. Gelapnya Albany tu as if kita ni kena pack dalam kotak. Memang tak nampak apa. So bila mentari dah merembeskan sinarnya, Subhanallah. Cantiknya perumahan di Albany ni. Dengan tak mandinya, aku terus keluar tengok keadaan kat luar. Memang aman damai je perumahan dia. I'm in love! Terus hilang rasa tak best sebab tidor dalam kesejukan semalam. Terus rasa nak sign up dengan agent carik jodoh kat sini kot kot dapat abam joe orang Albany. Keke. Disebabkan masih dalam mood raya, aku dengan hadek tercantik aku dah plan nak bergambar pakai baju raya kat sini. Memang sakan kitorang collect memories bergambar raya ni. Haruslah kan sebab lepas ni entah bila nak ada peluang datang ke sini lagi. Mata hanya melihat, tapi gambar tu ada sebagai bukti memories kita di sini. Gittuh. Anyway, dari dalam sampailah keluar rumah kitorang bergambar. Jakun katanya. Haha.

 Abah is chilling outside. Sebelah tu Dolphin Lodge untuk backpackers kot.

 Perumahan yang tak berpagar tapi memang selamat.


 Selamat hari raya daripada kami di Albany,Western Australia!

 Miss this neighborhood. Aman sangat. Really recommended! 


 Patut abah pun kena pakai baju Melayu. Baru letops!

Inilah depan guesthouse kitorang kat Albany. Atas tulah bilik tidur yang menjadi sejarah aku tidur dalam kesejukan. 

 Tak cukup kat dalam, kitorang tangkap gambar raya kat luar jugak. Haha.

This big signage sangat membantu kitorang untuk jumpa rumah ni. Naseb tepi jalan je.


Dah puas bergambar tu, barulah kitorang bersiap-siap untuk check-out. Rasa sedih pulak nak tinggalkan perumahan yang mabeles ni. Arghh! Patut stay sini 2-3 hari. Sepatutnya ikut plan nak gerak pukul 800am tapi disebabkan rasa tak puas bermanja dengan rumah ni, kitorang checkout at 930am. Plan hari ni, lepas check-out, kitorang akan tour sekitar Albany then baru gerak ke Augusta. Ada apa di Augusta? Next entry aku story ok? Makanya, lepas selesai segala urusan check-out, dah masuk semua luggage dalam bonet kereta, set GPS then let's go to Dog Rock at Middleton Road! Sebenarnya kitorang lalu Middleton Road ni masa nak ke guesthouse tapi sebab dah sampai malam dan tak nampak apa, so kitorang tak perasan Dog Rock ni. Apa signifikasinya melawat Dog Rock ni? Dog Rock ni salah satu tanda kekuasaan Allah la kot. Hihi. Sebabnya dia batu yang nampak macam kepala anjing. Memula aku pon macam jadah apa Dog Rock ni. Tapi sebab alang-alang dah sampai, layankan aje. Tapi serius memang nampak macam kepala anjing. Buktinya seperti di bawah ni.

Dog Rock at Middleton Road.

 Abah aku dengan Dog Rock. Angin agak kuat masa ni. Nampak je tenang.

 Che Da(pesaing Che Ta) kemahen posing dengan boot baru beli dekat Habour Town. Naseb orang tak ramai lagi. Kalau tak segan jugak nak posing. Haha.

 Perumahan di Albany yang tenang.

 Stop kejap dekat Mart ni untuk beli ubat sakit perut untuk ibu aku.

Selesai berposing di Dog Rock, kitorang bergerak ke destinasi seterusnya which is Middleton Beach! Walopon aku ni dok pulau, keliling tu beaches, tapi sebab dah sampai tempat orang ni, nak la tengok macam mana bentuk beach dia. Jalan untuk ke Middleton Beach pon so mesmerizing! Aaa, nak cari keje kat sini boleh?

Perkuburan yang tak menakutkan. Hihi. Semalam pun kitorang lalu sini.

Jalan nak ke Middleton Beach. Lawa kan? Biru je langit.

Senang je nak jumpa Middleton Beach ni once dah set GPS. Alhamdulillah cuaca pon helok sangat. Sesampai je dekat Middleton Beach, memang nampak laut biru crystal clear yang terbentang luas. Subhanallah! Rasa macam ada kat Maldives. Masa sampai sini, orang tak ramai and got few people je la yang tengah jogging sambil bawak anjing. Tengok macam bahagia je hidup dorang. Tetiba aku rasa jealous. Haha. Dekat Middleton Beach ni, aku tengok setiap pokok dibalut dengan kain warna warni yang berkait macam for a campaign support apetah, aku dah lupa. Tak membuang masa, kitorang pon start bergambar kumpul memory & sedut udara dalam dalam kat sini. Subhanallah, MasyaaAllah, Allahu cantiknya tempat ni! Aku kongsi few pics je sebab taknak korang jatuh cinta tengok gambar aku banyak banyak. Kah! 

 Happiness is travelling with your partner gittuh. Cantikkan laut dia?

 Oh National Tree Day rupanya. Memang cute dorang balut pokok pokok kat sini dengan kain warna warni ni.

 Cute sangat anak matsaleh ni. Dahla tak takut orang. Eiii gigit kang!

HAHAHA! Aku sendiri malu tengok gambar ni tapi sebab nak tunjuk background belakang tu sebenarnya. Kemahen kau hakak sado berposing ala ala Che Ta.

 No words can describe how grateful I am.

 Kelebihan kamera Canon X60HS ni, dia boleh zoom 20 kali ganda. Maka terhasillah gambar ni as if aku duduk dalam air kan bila tangkap gambar ni?

 Zoom out sikit. Lawanya!! Such a breath taking view!

 Boardwalk ni boleh sampai ke hujung. Tapi sebab perut aku tak berapa nak best, malas nak jalan sampai ke hujung. Lagipun taknak kaco orang tengah berjogging kat boardwalk ni.

HAHAHA! sekali lagi. Konon nak posing ala ala supermodel tapi sebab peha Beyonce ada kat situ, maka terhasillah gambar cenggini. Boot AUD50 beli kat Harbour Town. Baju letops hakak sado beli kat Vietnam. Baju kaler cenggini lah kena pakai kalau travel. Baru bold!

 Cantik kalau buat wedding photo shoot kat sini kan?

Ermmm. bacalah sendiri. Keke.

Lepas dah puas menikmati keindahan Ilahi di Middleton Beach, kitorang pon bergerak ke next destination, Albany Wind Farm dan Princess Royal Harbour tapi disebabkan view sini macam semua lawa, kitorang decide nak jalan je mana mana yang kitorang nampak. Dari Middleton Beach, kitorang ternampak signage menuju ke arah bukit. So ayah aku drive follow je bukit tu. Dan ini hasilnya~

Cantik kan? Nampak terik tapi tak panas pun. Sejuk gilos kot!

 Wali dan kekadang banker aku. Haha.


Hakak sado posing taknak kalah. Haha.

 Ayah aku memang peramah. Habes semua orang dia nampak, dia tegur. Haha.

Viewing port. Masuk harini sakit perut mak aku dah kurang sikit. Aku pulak amek batten ke toilet.

Lepas seminit dua kat sini, kitorang bergerak ke atas lagi. Tengok signage ada National Anzac Centre. Mende tu? So ayah aku drive sampai ke hujung. Dan hasilnya, inilah yang kitorang jumpa.

 Subhanallah je aku leh ungkapkan. Dengan angin yang sepoi sepoi bahasa, rasa macam nak apply keje kat sini je. Haha.

Anak abah katanya. Keke. Kena bayar kalau nak masuk National Anzac Centre ni. Malas lah aku nak kuar duit tengok pasal tentera laut dorang. Not my interest. Keke.

 Aku cam keliru gak sebab masa winter tapi pokok still berbunga, Kuasa Allah kan?

Masa kat Anzac Centre ni, ada few couples matsaleh tanya aku, baju ape yang aku pakai. Sangat cantik dia kata. Kembang kempis hidung lebor aku terima pujian. Keke. Dia cakap dia suka tengok aku, hadek tercantik dan mak aku pakai. So ayuh! Lepas ni jalan jalan, kita kena pakai baju kurung kebanggaan negara kita tu. Kalau bukan kita yang promote baju kebangsaan kita, sape lagi nak promote kan? Tiba tiba je patriotik. Haha. Habes menjelajah kat atas bukit ni, kitorang bergerak turun untuk ke Albany Town. Nak cari makanan sikit sebelum bergerak keluar dari Albany untuk ke Augusta. Macam mana rupa bentuk Albany Town ni? Albany Town ni memang kecik je tapi macam-macam ada. Aku macam ralat sikit sebab rupa-rupanya ada IGA supermarket yang jual barangan halal untuk kita memasak. Lain kali kalau aku datang Albany memang akan cari supermarket ni untuk beli barang untuk proper meal kitorang. Sebabnya kitorang kat Albany asyik makan megi je sebab dah trauma nak makan Yeo's yang kitorang bawak plus Albany ni macam takde kedai jual makanan halal.

Ni lah IGA, supermarket macam macam ada. Memborong kejap untuk breakfast and lunch.

Masa kat sini perut aku pulak yang memulas. Aku memang cenggini. Lambat sikit kesannya banding mak aku yang awal awal dah sakit perut. Aku membuang dekat Albany Visitor Centre, dekat je dengan IGA supermarket ni. Toilet ni cantik dan selesa. Siap berbau wangi lagi tiap kali kita flush air. So memang tak berbau. Kat sekitar Albany Visitor Centre ni pun memang lawa. Bunga macam mekar berkembang walhal it's a winter. Confuse aku. Haha.

 Albany Visitor Centre. Mak aku tengah tunggu aku membuang. Keke.

Besor giler bunga rose dia. Color rare pulak tu.

 Aku rasa seksi sangat pokok tu. Haha. Cantik kan?

Albany Town. Kecik je dan tak busy pun. Kalaulah dapat settle down kat sini, kan best.

Selesai memborang dan melawat apa yang patut, kitorang pon meneruskan perjalanan untuk ke Augusta! Ada Apa Dengan Augusta? Aku story in the next entry ye. Sekian.

Notakaki:

Selain ke Albany, kita boleh jugak ke Pinnacles yang terletak di sebelah utara Perth. Di Pinnacles, korang boleh saksikan pemandangan batu-batu yang terbentuk dari pasir katanya pada 6000 tahun lalu. Selain tu korang boleh main sand boarding di Lancelin. Aku reject plan ke Pinnacles sebab aku lebih prefer tengok laut dari pasir. Keke. Lagipun takkan nak suruh parent aku main sand board? Anyway, di Albany ni, antara tempat korang boleh pegi adalah Whale World, Gap & Natural Bridge at Torndirrup National Park (tutup for construction masa kitorang pegi sana) dan King George Sound. Tapi aku terpaksa skip sebab masalah sakit perut aku ni plus nak kejar masa ke Augusta. Kan aku dah cakap kena spend atleast 2 hari kat Albany. Huhu. 

Xoxo,


Share:

0 comments:

Post a Comment