Persediaaan Menjelajahi Bumi Eropah (PART 2)

Assalamu'alaikum.

Nendia. Sampai berpart-part untuk entry persediaan sahaja. Sorry kalau ianya sedikit boring sebab banyak tulisan tapi aku memang betoi-betoi nak bagi info yang aku dapat & tahu sebab aku paham perasaan orang yang nak plan berjalan ke Europe tapi blur nak dapatkan info-info berkaitan. Trip aku tak sempurna mana tapi harapnya entry persediaan aku menjelajahi bumi Eropah ni dapat membantu serba sedikit. Gitchew~ Jom kita sambung lagi.

|06|  METHOD OF TRANSPORTATION

Okay, hat ni pun banyak jugak aku nak cerita sebab hatni pun aku menghadapi masalah untuk nak mendapatkan info. Kebanyakan kawan-kawan aku atau kawan kepada kawan aku yang pernah ke Europe, atau adik aku sendiri yang study dekat Leicester suatu ketika dulu,  bila tanya, jawapan dorang adalah:

"Tak sure lah. Laki aku yang uruskan semua."

"Tak ingat dah lahhh. Lama dahhh. Dua tahun lepas.."

"Ermm.. Kat sana guna kad student kawan."

Dan memacam lagilah jawapan yang diberi. Aku nak travel ni dengan parents yang berusia 60 tahun ke atas so aku tak boleh nak buat style orang muda yang redah je. Lagi pun benda-benda transportation ni involve duit, bukan percuma. Jadi aku memang nak tau detail pasal cost & transport kami dekat sana. Thanks kepada kawan aku, Mek Ya (hah amek kau nama glamour. Keke.), yang banyak share info dengan aku pasal transportation di London. Mek Ya ni ada abang kerja sana so dia sendiri tak tau sangat pasal public transportation ni sebab nak ke mana-mana naik kereta dengan abang dia je tapi dia gigih tolong aku dengan bertanyakan dekat kawan-kawan dia yang study dekat sana. Info yang Mek Ya bantu dalam 20% je dari info yang aku nak tahu tapi usaha dia yang nak tolong aku sungguh-sungguh, memang betul-betul aku hargai. Thanks Mek Ya!

Mek Ya the Gorgeous Baker. Dia ni kawan UIA merangkap pengusaha kedai kek. Sedap cupcakes pandan gula melaka dia. Boleh cari di Instagram 'sweetandsavorybynanu'.

Aku akan pecahkan point 'Method of Transportation' pada dua bahagian iaitu MAJOR dan MINOR. Major ni merujuk kepada transportation kami dari satu negara ke negara yang lain manakala minor merujuk kepada penggunaan public transportation kami di dalam negara tersebut. 

MAJOR PUBLIC TRANSPORTATION

Untuk merentasi dari satu negara ke satu negara lain di Eropah, selain memandu kenderaan, ada banyak option lain dengan menggunakan public transportation seperti high-speed train, train biasa, bas, flight dan juga cruise. Semua ni bergantung kepada preference, bajet, dan itinerary kita sendiri. Selalunya option yang paling murah adalah dengan menaiki bas tapi bas ni ambil masa lama sikit dan  mungkin akan sedikit letih sebab duduk berjam-jam lamanya. Kalau nak sampai laju ke destinasi, boleh consider naik high-speed train tapi of course mahal lah sikit tapi bagi aku still berbaloi. Cumanya bila dah sampai awal tu, kena consider cost penginapan pulak. Dah sampai awal kan so kena tambah sehari untuk penginapan. Unlike bas, boleh ambil yang overnight bas, so jimat sehari kos untuk penginapan. Kalau cruise pulak, memang satu pengalaman yang menarik tetapi kena consider cost dan masa sebab cruise ni sama macam bas dan menurut bacaan aku, cruise ni ada dua kali trip sahaja; siang dan malam. Tapi untuk trip kami dari London ke Netherlands, kami akan menaiki cruise. Manakala dari Netherlands ke Germany dan dari Germany ke Switzerland, kami akan menaiki train.

1.  STENA LINE CRUISE

Dari London ke Netherlands, aku dan parents decide nak naik cruise sebab kami tak pernah rasa lagi camne naik cruise ni. Kebetulan adik tercantik aku tertengok dekat IG kawan dia yang study di UK, dorang naik cruise untuk ke Netherlands. Menarik giler sebab memang aku dan adik dah lama berniat nak bagi parents merasa naik cruise. Tapi susah sangat nak dapatkan info pasal cruise ni sebab tak ramai rakyat Malaysia travel di sekitar Europe by cruise. Selalu dorang naik bas atau bullet train @ flight untuk ke negara seberang. Dan bila aku tanya kawan kepada adik aku tu pun, jawapan dia 'tak ingat.' 


Stena Line Cruise. Gambar ihsan Google Image.

Kebetulan aku terjumpa ‘kawan-kepada-kawan’ aku yang pernah naik cruise ni, dan bila tanya, jawapan dia 'Google lah.' Sentap gila kott. Belagak nohh. Hang mai Loqstaq, pala hang aku putaq tau~ Seriously aku terdetik sesiapa naik cruise ni boleh kaya ke sebab susah naw orang nak tolong bagi info. Lagipun aku tak pernah ke Europe jadi aku tak boleh bayang macam mana perjalanan kami dekat sana. Banyak soalan-soalan dalam otak aku yang tak terjawab seperti:

1) Nak naik cruise tu dekat mana?
2) Kalau dari London, camne nak ke port tu? Naik train ke bas ke?
3) Dah sampai Netherlands nanti, apa nama port dia? Jauh tak dari Amsterdam?
4) Dari port di Netherlands tu nanti, camne nak ke accommodation kitorang?
5) Camne cara nak booking tiket?
6) Berapa harga cruise ni?
7) Ok ke tak naik cruise ni?
8) Ada limit luggage ke?
9) Since nak keluar dari UK dan masuk ke Europe, ada kena lalu kastam ke, imigresen ke, apa yang boleh dan tak boleh bawak?


Dan banyak lagi soalan dok berlegar-legar dalam kepala otak aku. Sebab tu aku memang kecewa gila bila tanya orang, jawapan dia 'Google lah'. Nak google pun tak tau nak taip apa. Then aku try cari dekat youtube kot lah ada orang cerita pasal cruise ni. Sekali memang ada! Rujuk link ni okay?: https://youtu.be/-r7IWUZ-8xI Oh well, you're most welcome. Mat saleh jugak yang tak kedekut info. Aku nak tau benda-benda camni je sebenarnya. Baru clear untuk rancang perjalanan aku dekat sana.

Lepas tu aku try taip 'STENA LINE package with train' sebab adik aku bagitau, mesti ada pakej dengan train sebab tak logik kalau nak pergi sendiri ke Harwich Port tu. Jauh kotttt. Sape je nak naik cruise kalau camtu kan? Yes, memang sampah giler ayat sebab tak tau term yang tepat. Hahaha. Lepas tu ternampak link ni: https://www.stenaline.co.uk/ferry-to-holland/rail-and-sailSyukur yarobbi~ Aku baca teliti satu-satu macam nak ambil SPM dulu. (Pentipu! Macam lah ko study bebetoi masa SPM dulu. Keke.) Alhamdulillah jumpa jawapan. Antara info yang aku dapat pasal Stena Line Cruise ni:

1. Ada pakej RAIL & SAIL. Maksudnya dia combine tiket train + tiket cruise sekali. Macam aku dari London, port yang terdekat adalah HARWICH PORT. Dan train untuk ke sana kena naik di Liverpool Street Station. Tiket train ni termasuk sekali dengan train di Netherlands nanti. Bagi aku dengan pakej ni, jimat banyak sebab aku check train dari Liverpool Street Station ke Harwich Port je dah 
£20++. Itu tak masuk train dekat Netherlands nanti.

2. Dari Harwich Port, untuk sesi malam, cruise ni akan mula belayar pada 1159pm; selama 8jam dan akan berlabuh di Hook Van Holland pada jam 8am. Kiranya overnight cruise dan untuk sesi pagi, cruise ni akan berlepas sekitar jam 10.00am.

3, Untuk ke Harwich Port, kena naik train di Liverpool Street Station atau memana any Angelia Greater Station dan turun di Harwich Port. Kemudian dari Hook Van Holland boleh naik NS Train di memana station untuk ke mana saja destinasi kita di seluruh Netherlands dan train ni dah termasuk dalam pakej 'Rail & Sail'. Best kan?

4. Dari Liverpool Street Station, kena naik train jam 730pm sebab train ni je direct ke Harwich Port & tak payah nak transfer train. Ada jugak jam 900pm tapi kena transfer train dua kali. Train dari London Street Station ke Harwich Port mengambil masa selama 1 jam 30 minit so pepandai lah agak nak naik train jam berapa okay? Bagi aku 730pm timing dia just nice. 

5. Bila sampai di Hook Van Holland port, ada train station bersebelahan sahaja dengan port. Boleh naik train tu untuk ke mana-mana yang kita nak pergi di Netherlands. Macam kes aku, kitorang nak ke Schiphol Airport, Amsterdam. Tapi masa kitorang pergi tu, memang dah ada notis train station tu sedang dibaiki so dorang provide free shuttle bus untuk ke train station yang berdekatan. Dari train station tu, kitorang naik NS Train ke Schiphol Airport, Amsterdam. Macam mana nak tau train mana nak naik? Nanti aku story dalam part minor public transportation okay?

6. Tiket cruise dari Harwich Port ke Hook Van Holland ni tak termasuk harga cabin ye. Actually ada dua waktu yang kita leh naik cruise ni. Satu, siang dalam jam 10am . Satu lagi malam, pada jam 11pm. Kalau korang nak naik siang, tak payah book cabin. Kitorang nak naik malam so aku memang booked cabin sebab boleh tidur dan mandi. Yes ada bathroom dalam cabin kita tu. Menarik kan?

7. Pakej 'Rail & Sail' ni boleh beli online di website yang aku bagi tadi. Harga pakej Rail & Sail ni adalah £55 seorang dan harga cabin adalah bergantung kepada jenis cabin yang kita pilih. Tak silap aku, kalau tak nak pakej RAIL & just nak SAIL je, harga tiket cruise dalam £35. Aku ambil pakej 'rail & sail' sebab lebih jimat. Boleh double check harga train kalau korang taknak ambil pakej macam kitorang. Dan sebenarnya kereta pun boleh bawak masuk dalam Stena Line Cruise ni. Check dalam website yang aku bagi di atas okay? 

8. Alhamdulillah takde restriction berapa kg beg kitorang sebab kitorang ambil cabin so sumbat je semua beg dalam cabin. Tapi kalau yang tak ambil cabin, rasanya limit dalam 20kg je tapi mat saleh tak check punnnn korang naik cabin ke tak.

Total kos untuk pelayaran cruise kami adalah:

• £165 (£55 x 3 orang untuk tiket cruise) + £80 (4-berth cabin + window) = ₤245 (RM 1,338.21) untuk 3 orang

Lepas dah book tiket, dorang akan email PDF ticket dan kita print je. Tunjuk paper A4 tu nanti dekat pintu masuk train platform. Kalau teragak-agak dekat mana nak tuju di Liverpool Street Station tu, cari i-counter (kaunter informasi) yang terdapat di train station. Confirm dorang akan tunjuk cara. Hat ni aku akan story detail nanti. Tiket cruise ni kalau nak murah sikit, kena beli 3 bulan awal dari tarikh nak travel okay? Harga tiket transportation di Europe ni berubah-ubah. 3-4 bulan sebelum belepas, harga murah sikit berbanding kalau beli sebulan sebelum tarikh nak travel. 


Nah aku lanjer sneak peek sikit. Ibu aku di salah satu cafe yang terdapat dalam Stena Line cruise. Memang nampak mewah.

Abah aku di deck atas Stena Line cruise. Angin kuat giler masa ni.

Notakaki:
Aku check, dari London ke Amsterdam, kalau naik bas dalam £20-£25 seorang. Dalam 12 jam dan sebenarnya aku prefer option ni sebab tak payah teruk nak mengangkut beg-beg sebab bas driect dari London ke Amsterdam. Teruk weh nak angkut beg-beg naik cruise sebab kena naik train dulu. Then naik cruise. Dah sampai ke seberang, naik bas dan train lagi. Tapi demi sebuah pengalaman, ku gagahi diri ini. Gitchew~ Kalau high-speed train pulak, ambil masa dalam 3jam - 4jam untuk sampai Netherlands dan harga dalam £60++ seorang. Tapi again, sebab teringin naik cruise, so skip option ni. Flight memang lama skip sebab lagi mahal dan beg-beg yang banyak confirm terlebih kg.


2.  TRAIN

Dari Netherlands ke Germany dan dari Germany ke Switzerland, aku decide untuk naik train. Boleh download apps OMIO atau dahulunya dikenali dengan GO EURO dalam smart phone. Mudah sangat cara nak guna apps ni. Cuma kena tahu nama station yang korang nak tuju. 


Ini lambang dia. Jangan salah download pulak ye.

Bila dah key-in tempat nak naik dan tempat nak turun, apps ni akan senaraikan option dari segi masa, berapa kali transit dan jenis train/bus. Jadual flight pun ada jugak kalau ada yang berminat nak naik flight. 

Bila klik apps OMIO tu, first page dia keluar hat ni. So masukkan dari mana nak ke mana? Tarikh? Berapa org? Sehala ke dua hala? Kemudian ketik butang ‘SEARCH’.

Second step, dia akan keluar page ni. Nampak tak bahagian atas tu. Kita ada 3 options nak ke sekitar Europe ; train - bus - flight. Sebab aku nak naik train, aku ketik bahagian train. So dia akan keluar all the prices list, masa dan berapa kali transit . Pilihlah yang mana kita nak. Contoh macam aku dari Amsterdam nak ke Cologne, Germany, aku pilih jam 1230pm. So sampai Cologne dalam 315pm. Zero Change maksudnya takde transit atau tukar train. Tiket ni harga dia berubah-ubah so silalah beli cecepat.
Third step, bila dah ketik nak naik train & apa waktu pilihan kita, dia keluar page ni. So pilih lah nak 2nd class atau 1st class. Aku ambil 2nd class je konon nak jimat. Tapi kalau bisa diputar waktu, aku akan ambil 1st class. Train dekat Europe ni ikut jenis. Ada yang selesa, ada yang memang tak selesa.

Fourth step, isi segala detail peribadi. Mudah je. Kemudian bayar~ Ni aku nak pesan. Make sure biasakan diri letak BIN atau BINTI sebab itu consider nama kita. Orang luar bukan tau bin binti tu nak habaq anak laki ke pompuan. Kalau naik flight pun make sure biasakan diri key in BIN dan BINTI okay?

Ni kalau bas pulak. Harga memang murah tapi masa untun sampai ke destinasi terlampau lama. So aku reject plan naik bas.
Haaa lepas dah buat bayaran, dorang akan hantar e-ticket camni dekat email kita. Dalam apps OMIO yang kita download tu pun ada. Dorang email sekali dengan cara nak baca tiket tu. Aku tak check bebetul nombor platformm. Pakai main naik je. Sekali jenuh kena berjalan dari satu coach ke coach lain.

Okay, sedikit info pasal trip aku naik train. Dari Amsterdam ke Cologne, Germany aku agak confuse nak turun dekat mana sebab term yang diguna pakai dalam Omio tu. Kalau di Amsterdam, selalunya train station utama adalah di Amsterdam Centraal dan untuk ke Cologne, Germany, giler banyak station dia. Tapi nak habaq, main station dia akan ada HBF dekat belakang tu. Contoh dalam kes aku, aku kena select Koln HBF (station utama di Cologne) untuk turun di Cologne. HBF tu HauptBanhoF yang bermaksud central station.. Manakala dari Koln HBF, kami turun di Zurich Flugafen. Flugafen tu adalah airport. Kami turun di airport sebab nak ambil kereta sewa. Kalau korang terus nak ke Interlaken ke apa, pun boleh. Isi je dekat ruangan tu dari mana nak ke mana. Nanti apps tu akan study untuk korang pilihan terbaik. Yang penting kena tau basic nama train station sebab depa ni style guna bahasa depa ja.

Detail trip kami dari Amsterdam Centraal ke Koln HBF. Dekat bahagian atas, dia tulis 0 transfer kan? Maksudnya memang direct terus sampai Cologne. Ada yang 1-2 kali trasnfer so tengok bebetul sebelum beli tiket okay?
Dari Koln HBF ke Zurich Flugafen, kami akan transfer/tukar train sebanyak 2 kali. Memang stress sikit sebab jarak masa tu tak lama tapi insyaaAllah sempat. Dari dalam train aku dah Google pelan susun atur train so senang nak pecut.
Haaa ni detail dia. Dari Koln HBD kami akan turun di Basel SBB. Ada dalam 8 minit je untuk kami tukar platform . Memang cemas sikit lah dengan beg yang sangat banyak. Tapi arrangement platform dorang dekat-dekat.

Total harga train dari Amsterdam ke Cologne: RM685/4 orang dan total harga train dari Cologne ke Zurich: RM770/4 orang. So pepandailah korang darab bahagi kalau nak tau kos kasar untuk seorang berapa. Jangan malas. Haha. Untuk major transportation, kami dah melabur sebanyak RM 2,793.21 untuk 4 orang. Seorang dalam RM700 untuk transfer dari negara ke negara.


MINOR PUBLIC TRANSPORTATION

Untuk menjelajahi kawasan sekitar, kebanyakkannya kami naik kereta melainkan di London, Amsterdam, Netherlands dan Cologne, Germany.  Public transportation di Eropah dikhabarkan sangat efisyen. Bagi aku, boleh lahhh. Di London memang rasa macam station LRT Malaysia. Aku lagi wow dengan system train station di Jepun dan China. Di Amsterdam pulak agak confusing sebab bahasa yang diguna pakai. Di Cologne, Germany memang terbaik! Memang tak heran lah kalau orang cakap sistem transportation di Germany antara yang terbaik di dunia.

LONDON
London ni dibahagi kawasan ikut 'ring'. Contoh, Bayswater dalam 'ring' 1 tak silap aku. Macam Orpington terletak dalam ring 7. Selalunya rakyat Malaysia yang bercuti di London akan duduk dalam kawasan ring 1-5. Aku je buat plan pelik dari orang. Huhu. Dan aku plan naik metro dan bas untuk 2 hari terakhir lepas kami hantar kereta sewa. Kalau tanya orang dan baca blog lain, dorang ada mention pasal OYSTER CARD tapi bila tanya lelebih macam price cap untuk sehari, ada beza harga ke kalau jarak jauh dari London, etc, dorang tak tau. Disebabkan Orpington ni terletak dalam kawasan 'RING 7',  & dia agak jauh dari London City, sebab tu aku study agak detail untuk transportation card sebab nak tau mana satu berbaloi untuk kes kami. Dan setelah study, aku dapat rumuskan, untuk transportation card di London, ada tiga jenis (actually ada lebih dari tiga tapi ni aku rumuskan siap-siap mana yang sesuai untuk aku yang travel kejap-kejap je ni)

i - 1-DAY TRAVEL PASS
- Pass ni dalam bentuk kertas dan untuk sehari, korang leh naik je metro dan bas ikut suka. Unlimited ride. Boleh beli Travel Pass ni ikut zone/ring. Aku tak ingat harga dia berapa tapi bila aku kira-kira macam mahai sikit dari Oyster Card sebab kami bukan nak turun naik train kerap-kerap. Tapi menurut kiraan aku haritu, kalau stay dalam seminggu di London & beli yang 7-DAY Travel Pass, lebih berbaloi.

ii - OYSTER CARD 
- Harga kad sahaja dalam £5 dan it's refundable. Kiranya dah habis pakai, boleh dapat balik duit kad yang berjumlah £5 itu. Boleh topup di mana-mana mesin di metro station. Bila nak keluar dari London, boleh pergi dekat memana mesin refund di metro station dan buat sendiri je. Aku pilih untuk menggunakan kad ni sebab lebih praktikal dan yang penting ada price cap untuk penggunaan sehari. Maksudnya, ada bayaran maximum yang akan dikenakan untuk sehari. Lepas dah capai limit bayaran maximum tu, ko gunalah banyak kali pun, dia dah tak deduct duit dalam kad ko.

Let us do some math. Aku duduk di Orpington (ring 7) kan? Kalau aku nak ke Bayswater (ring 1), dari ring 7 nak ke ring 1, tiket sehala adalah £5.80Tu baru sehala. Kalau dua hala, dah berapa? Itu tak masuk dari Bayswater, aku nak ke Hyde Park. Baywater ke Hyde Park dalam £1.50 by bus. Kalau metro, £2.40 sehala. Jadi, bila ada price cap, jumlah bayaran yang dorang charge ni ada harga maximum yang dikenakan untuk sehari. Harga price cap bagi setiap ring seperti dibawah:


  • Zones 1 and 2 – £6.80
  • Zones 1 to 4 – £9.80
  • Zones 1 to 7 – £12.70

So jimat kan dengan Oyster Card ni? Untuk info lanjut, sila rujuk siniOyster Card ni boleh dibeli di memana metro station atau kedai serbaguna di airport nanti tapi aku beli dari kenalan di Facebook Backpackers Buddies Malaysia (BBM). Aku baca dekat ruangan komen untuk post London ni, ada banyak komen yang cakap dorang nak jual kad Oyster dorang sebab tak sempat nak refund. So aku direct message kenalan ni dan dia setuju nak jual 3 keping Oyster Card dekat aku dengan nilai RM90 sahaja. Dalam kad tu ada balance banyak lagi. Rezeki. Hihi.

Oyster Card untuk aku dan parents.

Oyster Card ni pun, lepas guna dan refund, kad dia dapat balik sebagai souvenir. Next time ke London, dah tak boleh pakai lah kalau dah refund harga kad. Total aku spend untuk topup kad ni = RM 405.90 untuk 3 orang. Sorang jatuh dalam RM135.30 untuk 2 hari. Ada balance actually dalam RM200++ lepas aku refund tapi aku tak sempat guna pound tu sebab dah gerak ke Amsterdam so aku assume kos topup untuk kami 3 orang selama 2 hari dalam RM200++ je kot. Anyway tak perlu risau kalau terlebih topup atau tak cukup topup sebab melambak pegawai dekat metro station untuk tolong kita.

iii - OYSTER CARD for VISITOR
- Harga kad sahaja dalam £5 dan it's non-refundable. Sama macam Oyster Card bezanya kad dia cantik dan boleh dijadikan souvenir. Hehe.

Oyster Card. Korang boleh cari di Klook rasanya.
Selain 3 jenis travel card ni, kita boleh jugak guna debit or credit card kita untuk bayar tiket train dan term tu dorang panggil 'cashless' apetah. Aku tak pasti camne penggunaan dia tapi bagi aku agak rugi sebab dorang akan kita currency exchange lagi. Walaupun ada orang cakap tak banyak pun beza, tapi still aku prefer cara klasik. Buat nya di telan semua duit dalam card kita tu, tak ke naya?


AMSTERDAM, NETHERLANDS.
Di Netherlands, kami naik train 2 kali je. Satu masa sampai dan satu lagi masa nak ke Amsterdam Centraal lepas hantar kereta di Schiphol Airport. Aku download apps NS Train di apps-store untuk tau lebih lanjut jadual train dan platform.

Haaa ni logo dia. Memang efisyen apps ni.

Masa kami sampai di Hook Van Holland port, aku dah check, dari train station yang shuttle bus drop kami untuk ke Schiphol Airport, Amsterdam ada NS Train yang 0 transfer. Tapi kitorang salah naik sebab confuse dengan bahasa, signage, time table. Rupanya train di Netherlands banyak gila! Setiap saat kot dorang lalu dekat platform tu so make sure tengok bebetul masa dia sampai. Kitorang salah naik sebab ternaik train yang sampai 1 minit awal dari masa yang ditunjuk dalam apps. Dah la tak faham mende announcement dia. Blur yarobbi. Ini aku cerita detail nanti. Tapi yeah, make sure tengok bebetul masa train yang korang target nak naik.

Lepas hantar kereta di Schiphol Airport, kami beli tiket train mesin saja. Mudah dan kami beli guna kad kredit. Dari Schiphol Airport ke Amsterdam Centraal, satu tiket berharga €4.50 seorang. 


BELGIUM.
Dari Netherlands ke Belgium, kitorang drive tapi bila sampai Belgium, ayah aku park kereta dan kami naik tram je untuk tour bandar Ghent sebab mak aku teringin naik tram. Comel kan mak aku?Haha. Harga tram dalam €3 sekepala. Valid for 2 hours. Naik lah sampai lebam. Dorang tak check pun tiket tapi kemon €3 je. So jangan cheat okay? Belgium memang korang kena gi. Aku nyesal day trip je sebab aku suka sangat suasana di Belgium especially masa lepak cafe makan wafer. Iskh dapnyerrrr bila teringat balik. Anyway, tiket tram di Ghent ni kitorang beli dalam tram. Aku pi dekat konduktor train dan cakap nak beli tiket. Done~


COLOGNE, GERMANY.
Di Cologne, Germany kitorang plan jalan kaki je sebab jarak hotel dengan Dom Cathedral dan othe tourist attactions memang sangat dekat. Ada dua kali je aku dan adik naik train untuk ke Cologne Bonn Airport untuk urusan VAT claim (hat ni aku story nanti-nanti. Hehe.) Satu tiket je berharga €3.00 seorang dah lantak la ko nak gi mana, harga memang yang tu tapi untuk sekali naik je. Untuk jalan-jalan sekitar Cologne, aku pernah baca, dia ada pakej train. Boleh rujuk link ni: https://www.cologne-tourism.com/book-buy/koelncard/. Ada harga untuk individual dan group. Bagi aku cost transportation di Germany agak mahal sebab sebagai contoh, seorang je untuk 24 jam, harga tiket €9.00 bersamaan dalam RM40 untuk sehari? Bukan nak pi mana pun dekat Cologne ni. Hehe. Itu pendapat aku lah sebab hotel kitorang memang dah sebelah Dom Cathedral je.

Dom Cathedral di Cologne, Germany.  Ah, I love Gothic Architecture!

Okay, aku rasa itu dulu kot entry persediaan ke Eropah part 2. Untuk part 3 aku akan cerita pasal persediaan yang kecik-kecik tapi penting untuk trip Europe kitorang. Kalau ada yang aku teringat nak tambah, baru aku edit entry ni. Apa-apa pun terima kasih yang banyak bantu aku share info serba sikit. Dan kalau boleh, please lah usaha untuk study apa yang kita kena tahu untuk trip kita so that kalau ada emergency ke, kita boleh fikir back-up plan. Bukan sekadar mesej aku dan mintak itinerary dan cakap kau malas nak study. Bila kita bagi info, haram sepatah 'TQ' pun takde. Memang aku pangkah orang camni. Yes, sis memang suka membebel.


Sekian.


Notakaki:

Di Switzerland memang kitorang tak naik train langsung. Semua drive sebab ngeri bila tengok harga tiket train. Jangan lupa, aku bawak parents ke sana. Boleh bengkok aku nak bayar tiket train yang seorang je dah nak cecah RM1000. Hehe. Even ke Leichtenstein pun kitorang drive dan tak naik any public transport. Parking pun tak mahal. Serius. Dalam €1-2 sahaja. Dekat Amsterdam Centraal je sekali tu sampai €10 sebab memang tempat parking mahal katanyer dekat situ. Tapi sebab dah sesat, so redah je.


Xoxo,


Share:

2 comments:

  1. salam helda
    apa facebook and insta address ya ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Instagram cuba search for Malysaaaa.

      Delete