Day 02: (Part 2) Srinagar, Kashmir.

Assalamu'alaikum.

29|12|2017 Jumaat. Alhamdulillah kami selamat sampai di Srinagar, Kashmir. Srinagar merupakan ibu negeri musim panas bagi wilayah 'Jammu dan Kashmir' manakala Jammu adalah ibu negeri bagi wilayah tersebut pada musim sejuk. Semua ni ditentukan berpandu pada lokasi dan bentuk muka bumi daerah tersebut. Lebih kurang camtu lah dan sebab tu kalau perasaan kalau Google pasal Kashmir bagi negara India, dorang sebut sebagai 'Jammu & Kashmir'. Aku pun baru tahu bila nak travel ke sana. 

Anyway, sampai je di airport Srinagar, kami agak terkejut sebab airport dia macam 'open plan'. Maksudnya dari kawasan kita turun kapal terbang terus boleh nampak conveyor untuk collect luggage. Takde partition ke apa. Tak perlu untuk cop-cop passport. Mungkin sebab itu kawalan di Domestic Airport Delhi agak ketat. Cuma lepas kita collect luggage, kita perlu pergi ke kaunter yang terletak berhadapan dengan luggage conveyor dan setiap orang perlu isi borang kemasukan ke Kashmir. Sambil sorang tunggu beg, sorang lagi boleh pergi isi form tu. Mudah! 

Kami sampai di tingkat dua, then turun bawah ambil beg. Cute gila airport camni. Haha.

Abah dan adik aku bersembang dengan runner., Mr Ahmad

Tengah tunggu aku dan adik mengisi borang kemasukan Kashmir.
Banyak gak kena isi. Lenguh tangan-tangan. 

Semasa kami sampai di Srinagar Airport, Mr. Ajaz (agent kepada houseboat yang aku booked di Kashmir) dah arrange seorang runner untuk bantu dan guide kami di dalam airport. Runner tu yang bagitahu kena isi borang dulu. Then dah settle semua, baru kami keluar dari airport. Kemudian runner tu bawak kami ke arah Mr. Nadeem yang merupakan pekerja Mr. Ajaz dan pemandu kami untuk 4 hari di Kashmir. Dekat runner tu pun kami kena bagi tips. Tak ingat dah berapa kami bagi. Rasanya dalam 100-200 rupees. Assalamu'alaikum Kashmir!!! Mood kami semua agak happy sebab sampai je airport ada orang tunggu. Lepas tu kenderaan yang disediakan adalah MPV Innova. We off to a good start! Tazabar nak explore Kashmir! Ni semua berpunca dari movie Bajrani Bhaijaan lah!

Srinagar Airport yang aku cilok gambarnya dari Google.
Nadeem tunggu kami di drop-off area je.

Masa Nadeem bawak kami keluar dari airport, memang nampak sistem kawalan dalam airport agak ketat. Merata-rata ada tentera India dan polis Kashmir siap bersenapang bagai. Nadeem cakap, kerajaan Kashmir nak bebas dari pemerintahan kerajaan India. Selain berperang dengan Pakistan dan China, rakyat Kashmir sendiri nak merdeka dari kerajaan India. Sebab tu sepanjang jalan di Kashmir, kami nampak ada polis Kashmir (yang berpakaian seragam biasa) dan tentera India (dengan baju celoreng tu). Kesian kan? First impression kami bila keluar dari airport, Kashmir ni better lah dari Delhi. Takdelah bersepah teruk macam Delhi tapi still di fasa menyedihkan. Aku yakin kalau Kashmir bebas dari 'cengkaman' kerajaan India, wilayah Jammu & Kashmir akan lagi vavavoom~






Second impression aku di Kashmir, ya Auloh handsomenya laki-laki dan cantiknya perempuan-perempuan Kashmir! Muka macam mix Iran dan Turki. Serius. Sepanjang perjalanan kami menuju ke houseboat yang terletak di Nigeen Lake, memang memacam Nadeem cerita. Pasal kelebihan dan kekurangan wilayah Kashmir ni. So far, kami suka dengan servis Nadeem yang peramah ni. Dia cakap kalau kahwin dengan perempuan Kashmir, kena sediakan sebijik rumah. Kira macam mas kahwin katanya. Huntunglahhhhhh~

Rumah di Kashmir. Macam rumah-rumah dekat Malaysia jugak kan?

Macam shop houses kan?

Traffic di Kashmir memang agak sibuk. Bunyi honk tu biasa sangat.

Menurut Nadeem, tentatif untuk hari ni adalah letak beg dulu di houseboat then keluar semula untuk sesi lawatan. Tapi kami maklumkan pada Nadeem yang kami tersangatlah lapar sebab tak makan lagi (makan roti je kan. Kira tak makan heavy lagi lah. Keke) dan mintak dia singgah memana restoran sebab pakej houseboat hanya sediakan dinner untuk hari ini. Esok lusa baru dorang sediakan breakfast dan dinner.  Then Nadeem call Uncle Nabi, owner of the houseboat dan merangkap bapak kepada Ajaz, dan tak tau apa depa sembang in Urdu, tapi lepas tu Nadeem cakap Uncle Nabi suruh kitorang breakfast dekat houseboat je. Yahoooooo! I like Kashmir! Hahaha.


Aku ambil video je bila dah sampai sebab kena tarik beg kan. Hehe. So layan lah video-video amatur ni. Masa sampai di perkarangan houseboat, kami nampak taman yang sangat luas. Tapi banyak pokok kering lah sebab winter kan. Kalau musim panas atau musim bunga, mesti cantik giler kawasan houseboat ni. Yang bestnya tinggal di houseboat di Nigeen Lake, kami tak perlu redah tasik setiap hari dengan shikara (bot kecil yang terkenal di Srinagar). Itu antara reason kenapa aku pilih houseboat di Nigeen Lake selain kawasannya yang sunyi dan kurang padat berbanding Dal Lake.


Abaikan bunyi mengah dalam video ye. Penat bhai nak berjalan dengan beg bagai. Hehe. Kami disambut oleh Uncle Nabi yang super peramah. Sekali tengok Uncle Nabi, teringat watak Mario dalam games aku selalu main kecik-kecik dulu. Cute sangat. Hehe. Uncle Nabi tunjukkan kami bilik-bilik dan ruang dalam houseboat. Ada dua bilik tidur dan dalam setiap bilik ada bilik mandi, ada ruang makan dan ruang tamu. Agak klasik dan unik rekaan houseboat ni. Nak tau pasal sejarah houseboat di Kashmir, sila Google ye. Aku malas nak cerita. Hehe.




Bagi aku, selesa je houseboat ni. Cuma memula masuk ada bau minyak tanah sebab sekarang kan musim sejuk. Jadi, Uncle Nabi keluarkan pendiang api untuk panaskan rumah. Rare experience untuk kami. Dan oh ada wifi la! Hahaha. Jangan pandang rendah dengan houseboat di Kashmir tau. Haha. Lepas tour houseboat, Uncle Nabi jemput kami makan breakfast yang wife dia dah sediakan. Thanks Uncle Nabi & wife!

Ibu dan abah yang kusyuk dengar Uncle Nabi bercerita.

Tersengih abah aku nampak makanan. Memang kitorang lapar giler.

Jemput makan!

Ada roti bakar, jam strawberi dan telur dadar.

Penuh meja dengan hidangan breakfast dari wife Uncle Nabi.

Dah tersandar kenyang ke ibu?

Lepas makan meh kita bergambar dulu. Hehe. 
Panaskan badan di pendiang api.

Masa di Delhi takde gambar sangat. Ni dah sampai Kashmir, gambar kaki pun
aku tangkap.  Haha. Tenang jugak duduk dekat houseboat ni.

Tucakkkk~ Sape tu?

Pendiang api yang menggunakan kayu dan minyak tanah. Hati-hati
dengan menatang ni. Panas tau.
Di kawasan balcony houseboat. Memang tenang Nigeen Lake ni.

Kalau musim lain, boleh nampak gunung ganang dekat background ni.

Abah pun nak jugak. Abah aku memang tahan sejuk.

Alhamdulillah sampai jugak kitorang di Kashmir.

Masuk bilik pulak nak ambil gambar. Hehe.

Kasut baru ok. Takde debu lagi. Cantik kan bed sheet dia? Inilah keunikan Kashmir.
Master bedroom yang besar sikit dari bilik aku dan adik.
Tempat kami lepak malam-malam sebab suam sikit. Hihi.

Dah selesai tawaf dalam houseboat, makan dan solat Jamak Qasar Zohor-Asar (dah masuk Zohor dah masa ni), Uncle Nabi ajak kami ke atas bumbung houseboat ni. Serius ke boleh naik ni? Dan tadaaaa~

Lawa gila weh! Tenang sangat-sangat. Kalau musim panas lagi cantik Uncle Nabi cakap.

Disebabkan winter, jadi kami tak nampak bukit di belakang tu.

Serius tak sangka boleh naik ke atas houseboat. Kitorang plan nak naik lagi petang nanti.
Nak posing-posing. Hehe. Tapi memang sejuk gila. Sebab berangin sama
.

Lepas settle lawatan dekat atas houseboat, Nadeem ajak kitorang ke next destination iaitu Mughal Garden! Aku sambung next entry ye. Silalah berdoa aku rajin menulis. Hahaha. Namasteee~

Sekian.


Notakaki:

Sebenarnya houseboat ni ada macam-macam jenis. Serius aku tak tau. Aku ingatkan semua sama. Yang Uncle Nabi ni punya guna pendiang api manual. Kiranya kena masuk kayu dan minyak tanah sendiri untuk pastikan api sentiasa menyala. Kalau terpadam, sah-sahkan sejuk beku dalam tu. So gais, pada yang nak sewa houseboat semasa winter, aku nasihatkan cari yang moden sikit yang menggunakan centralize heater. 


Xoxo,





Share:

0 comments:

Post a Comment